De beste av de mest avanserte kompaktkameraene

120

Oppdag de mest avanserte kompaktkameraene på markedet. Les om funksjoner og bildekvalitet som skiller dem fra vanlige kompaktkameraer. Utforsk Fujifilm X10, Canon PowerShot G1 X og Panasonic Lumix TZ200 for en optimal kompaktkameraopplevelse.

Disse anbefaler vi.

Det er ikke alltid like enkelt å finne frem i jungelen av kameraer og annet fotoutstyr, men dette kan vi hjelpe deg med. Fremover kommer vi til å oppgradere anbefalings-seksjonen vår, og når dette arbeidet er i havn vil du enkelt og greit finne ut hvilke kompaktkameraer, systemkameraer, objektiver og minnekort vi anbefaler for forskjellige brukere.

Denne gang er det de mest avanserte kameramodellene som står for tur.

Stortest av kompaktkameraer med stor sensor | Digital-foto.no
Bildekilde: digital-foto.no

Hva kjennetegner de mest avanserte kompaktkameraene?

De beste av de mest avanserte kompaktkameraene er en betydelig del av markedet. Disse kameraene er kjent for sin utstrakte automatikk og enkle betjening. Mens de enkleste kompaktkameraene har objektiv med fast brennvidde og digital zoom, har de dyrere variantene optisk zoom. JPEG er det vanligste bildeformatet for kompaktkameraer.

Uansett hva du velger å kalle det, så er dette en kategori kompakte digitalkameraer med langt mer avanserte funksjoner og bedre spesifikasjoner enn hva som har vært vanlig i kompaktkameraklassen. Det største fortrinnet er nok den forholdsvis store bildebrikken, som kan være fra fire ganger til over ti ganger større enn den i et «vanlig» kompaktkamera. I kombinasjon med mer lyssterk optikk gjør dette at disse kameraene tar bilder med lite bildestøy, og når mange av dem i tillegg er utstyrt med gode bildestabiliseringsfunksjoner, egner de seg mye bedre under vanskelige lysforhold enn sine noe billigere småsøsken. Generelt sett kan dette samles under fanen «Mye bedre bildekvalitet».

Test av avanserte kompaktkameraer | Digital-foto.no
Bildekilde: digital-foto.no

Fujifilm FinePix X10

Fujifilm X10 er et helt spesielt kamera som strengt tatt ikke har noen direkte konkurrenter i markedet i dag. Flere av dets beste sider er det helt alene om å ha, som for eksempel en manuell zoom som også fungerer som kameraets av-/på-bryter. En svært elegent løsning som vi straks forelsket oss i da vi testet det. I tillegg er objektivet lyssterkt og et av de beste i klassen. Det tilsvarer 28-112 mm og største blender er f/2.0-2.8 - ikke best, men så avgjort veldig bra.

Bildekvaliteten er god, og betjeningen likeså. Videoopptak i FullHD er på plass, og X10 har til og med en liten optisk søker som til tross for at den er liten er både større og bedre enn det de fleste andre kompaktkameraer kan skilte med, uansett klasse. Riktignok dekker den bare 85%, så nøyaktig komposisjon må du ta ved hjelp av skjermen, men vil du ha et godt og forholdsvis lite kompaktkamera som gir deg litt "Leica-opplevelse" er det X10 som er tingen. Heldigvis er ikke prisen på Leica-nivå, og for at X10 skal bli ditt må du i skrivende stund ut med omtrent 3800 kroner.

Se også

Canon PowerShot G1 X

Canon PowerShot G1 X har akkurat samme tilsvarende zoomomfang som Fujifilm X10, men dessverre ikke på langt nær like gode blenderverdier. På vidvinkel er lysstyrken f/2.8 som er helt OK, mens på tilsvarende 112 mm måLurer du på hvilket kompaktkamera som er best for øyeblikket? Her er våre favoritter.

Er du ute etter det beste kompaktkameraet på markedet? Da har du kommet til rett sted. Her finner du nemlig vår oppdaterte toppliste over de beste kompaktkameraene. Her samler vi alle de nyeste modellene som er best i test. Her finner du for øyeblikket modeller fra en rekke merker, som blant andre Canon, Fujifilm, Panasonic og Sony.

Vi har testet alle kameraene i denne topplisten. I våre tester ser vi på faktorer som konstruksjon, knappeoppsett, bildekvalitet, funksjoner, fotomodi, batteritid og mye mer. Vi ser deretter på kameraets pris for å finne ut hvor mye man egentlig får for pengene, før vi endelig gir kameraet en plass på denne topplisten. Her finner du en god variasjon som dekker ulike budsjetter og behov. Dermed burde du finne et kamera som passer for deg!

Vi har funnet det aller beste kompaktkameraet du kan kjøpe

Panasonic Lumix TZ200

Det var Panasonic som oppfant reisezoomkameraene – kompaktkameraer som passer i lomma, men som har lange innebygde zoomobjektiver. Tross hard konkurranse, har TZ-serien også fortsatt å dominere salget i denne klassen, og det ser ut til å fortsette med det briljante Lumix TZ200. I likhet med hos TZ100 har Panasonic klart å holde kamerakroppen like slank som tidligere TZ-modeller, men har samtidig klart å presse inn en 1-tommersskjerm, slik at bildekvaliteten har gjort et skikkelig byks.

Zoomlinsen er ikke av de aller hvasseste, men 15x bør holde for de fleste. Man får også en (relativt liten) elektronisk søker, 4K-video og et berøringsskjermbrukergrensesnitt som er feiende flott. Er du ute etter et fjongt alt-i-ett-produkt som leverer flotte bilder, så er dette riktig kamera for deg.

ZS100 / TZ100 har fått sin oppfølger i ZS200 / TZ200, men vi setter fortsatt pris på denne versjonen. Spesielt siden den koster litt mindre.

Beste kompaktkamera 2023: Disse modellene er best i test | TechRadar
Bildekilde: global.techradar.com

Oppsummering

De beste av de mest avanserte kompaktkameraene gir deg funksjoner og bildekvalitet som går utover det vanlige kompaktkameraet. De er utstyrt med større bildebrikker og mer lyssterke optikk, som gir bedre kontroll over dybdeskarphet og bildekvalitet i vanskelige lysforhold. Med enkel betjening og utstrakt automatikk er de også brukervennlige. Entusiastkompaktkameraer er et flott alternativ for fotointeresserte som ønsker mer kontroll og bedre bildekvalitet uten å måtte gå til et tungt og kostbart systemkamera. Velg blant de anbefalte modellene som Fujifilm X10, Canon PowerShot G1 X og Panasonic Lumix TZ200 for å få mest mulig ut av ditt kompaktkameraopplevelse.

Hva vil Wiki fortelle oss?

De beste av de mest avanserte kompaktkameraene utgjør en betydelig del av markedet. Disse kameraene er kjent for sin utstrakte automatikk og enkle betjening. Mens de enkleste kompaktkameraene har objektiv med fast brennvidde og digital zoom, har de dyrere variantene optisk zoom. JPEG er det vanligste bildeformatet for kompaktkameraer.

Digitale speilreflekskameraer, også kjent som DSLR, kombinerer de tradisjonelle egenskapene til speilreflekskameraer med avansert elektronikk. Disse kameraene har avtagbart objektiv, og søkerbildet er nesten identisk med det som registreres på bildebrikken. Speilreflekskameraer har større bildebrikke enn kompaktkameraer, som gjør at de fanger mer lys og gir bedre bildekvalitet, kontroll over dybdeskarphet og større bildevinkler. Noen speilreflekskameraer har sensorer med samme format som 35 mm film, kjent som fullformat, som utnytter hele det optiske potensialet i ulike objektiver. Disse kameraene kan også håndtere bilder i RAW-format i tillegg til JPEG.

For å ta bilder med et digitalkamera peker man linsen mot motivet, stiller inn eventuell zoom og trykker på knappen. Kameraet fokuserer på motivet, leser av lyset, digitaliserer det og komprimerer dataene før de lagres på kameraets minne. I likhet med dedikerte digitalkameraer fungerer smarttelefoner på samme prinsipp, men kameraene i dedikerte kameraer har bedre optikk og lysfølsomhet, noe som resulterer i bedre rådata.

Folk spør også

Hva er forskjell på systemkamera og kompaktkamera?

Systemkameraer er fysisk strre og tyngre enn kompaktkameraer, men gir ogs tilnrmet ubegrensede muligheter til bytte objektiver og sette p ekstrautstyr som mikrofon og blitz. De gir ogs hyere bildekvalitet for pengene enn kompaktkameraer.

Hva betyr kamera?

Navnet kommer av det latinske uttrykket camera obscura, som betyr mrkt kammer.