Apple bekrefter kamerafeil i iPhone 14 Pro-kamera

67

De siste dagene har det blitt rapportert om merkelige problemer med hovedkameraet på iPhone 14 Pro når det brukes i tredjepartsapper. Apple har bekreftet feilen og lover en fiks som vil bli sluppet neste uke. Mange iPhone 14 Pro-eiere har opplevd at kameraet rister, skrangler og lager mekanisk støy når de bruker det i apper som Instagram, TikTok eller Snapchat. Les mer her.

De siste dagene har det blitt rapportert om merkelige problemer med hovedkameraet på iPhone 14 Pro når det brukes i tredjepartsapper. Apple har nå bekreftet feilen overfor det amerikanske nettstedet Engadget og lover en fiks som vil bli sluppet neste uke. Imidlertid har selskapet ikke gitt noen ytterligere forklaring på hva som er feil eller om det kan være skadelig å bruke kameraet i tredjepartsapper.

Mange iPhone 14 Pro-eiere har opplevd at kameraet rister, skrangler og lager mekanisk støy når de bruker det i apper som Instagram, TikTok eller Snapchat. Noen har også rapportert problemer med fokuset på kameraet. Spørsmål har blitt reist om hvorvidt det kan være farlig for kameraet å bli utsatt for slik risting og skrangling, samt om feilen kan føre til permanente skader. Apple har foreløpig ikke besvart disse spørsmålene.

iPhone 14 Pro-ejere oplever kameraproblemer - MereMobil.dk
Bildekilde: meremobil.dk

I Norge har du flere års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og feil som dette skal selvfølgelig rettes opp i. Hvis du opplever lignende problemer med kameraet på din iPhone 14 Pro, bør du ta kontakt med Apple eller din lokale forhandler for å få assistanse. Det er viktig å sikre at kamerafeilen blir håndtert og at eventuelle nødvendige reparasjoner eller bytter blir gjort.

iPhone 14 Pro-lekkasje ymter om «problemer» med kameraet – men at det skal  være fantastisk | TechRadar
Bildekilde: global.techradar.com

Påvirkede tredjepartsapper og oppdateringer

Ifølge 9to5mac kan det virke som om enkelte tredjepartsapper trenger en oppdatering for å fungere korrekt med iPhone 14 Pro-modellene. Kommentarer spekulerer i at disse appene bruker funksjoner de egentlig ikke burde bruke, siden andre apper som Halide, en avansert kameraapp, fungerer uten problemer. Hvis du opplever lignende problemer i en app, kan det være lurt å vente med å bruke appen til den er oppdatert, for å unngå ytterligere kameratrøbbel.

Konklusjon

iPhone 14 Pro-eiere står overfor kameraproblemer når de bruker tredjepartsapper, noe som inkluderer risting, skrangling og fokusproblemer. Apple har bekreftet feilen og lover å løse problemet med en kommende fiks. Det er viktig for eiere å sikre at kamerafeilen blir håndtert i henhold til reklamasjonsrettigheter. For brukere som opplever problemer i tredjepartsapper, anbefales det å vente på oppdateringer før de bruker appene igjen. Med riktig oppfølging og oppdateringer kan disse kameraproblemene bli løst, og iPhone 14 Pro-eiere kan igjen nyte en problemfri fotograferingsopplevelse.

Tietoja iPhonen Kamera-apin ominaisuuksista - Apple-tuki (FI)
Bildekilde: support.apple.com

Folk spør også

Hvorfor virker ikke Kamera på iPhone?

Hvis bildet er uskarpt, rengjr du linsene foran og bak med en mikrofiberklut. Hvis du ser skitt eller rusk p innsiden av objektivet, det er skade p iPhonen i nrheten av kameraet eller kameraobjektivet ser ut til vre feiljustert eller blokkert, kontakter du Apple-kundesttte for diskutere servicealternativer.

Fullstendig svar på support.apple.com

Hvorfor blinker Kamera på iPhone?

Dette rde lyset er en sensor som brukes for detektere nr noe er foran skjermen. Dette brukes for eksempel til skru av skjermen nr du snakker i telefonen, eller nr du har telefonen i lommen.