Disse indie-spillene bør du prøve

148

Opplev spenningen i Luxor Evolved, et fargerikt indie-spill som fornyer det elskede konseptet. Utforsk den fantasifulle verdenen Lands of Dream i The Sea Will Claim Everything, et politisk pek-og-klikk-eventyr. Løs gåter i ditt eget tempo og opplev engasjerende spill hos 32Chip.

Luxor Evolved

Luxor Evolved er et spennende indie-spill som følger i fotsporene til klassikere som Pac-Man Championship Edition og Space Invaders: Infinity Gene. Spillet tar et gammelt, elsket konsept og fornyer det med fargerik vektorgrafikk og moderne funksjoner. Luxor Evolved leverer en intens og engasjerende spillopplevelse.

I Luxor Evolved er konseptet det samme som i spill som PuzzLoop og Zuma. Fargede kuler ruller ut av en åpning og følger en snirklete bane på skjermen. Målet er å hindre kulene i å nå enden av banen ved å skyte flere kuler opp i kulebanene. Når du får tre eller flere kuler med samme farge etter hverandre, vil de forsvinne, og du kan skape kjedereaksjoner.

Spillet blir raskt hektisk, med stadig flere og raskere kulene som fyller banen. Du må være nøyaktig og strategisk for å hindre dem i å nå målet. Luxor Evolved gir deg imidlertid hjelpemidler som bomber og muligheten til å få kulene til å rulle bakover i en periode. Disse hjelpemidlene spiller en viktig rolle i å mestre spillet og overvinne utfordringene.

For å lykkes i Luxor Evolved er det essensielt å oppnå en god flyt mens du spiller. Når du er i riktig mental modus, kan du oppnå utrolige resultater. Men hvis du ikke henger med, kan det bli frustrerende. Likevel gir spillet en herlig følelse av tilfredsstillelse når du oppnår flyt og mestrer utfordringene.

Disse indie-spillene bør du prøve - Gamer.no
Bildekilde: www.gamer.no

The Sea Will Claim Everything

The Sea Will Claim Everything er et førstepersons pek-og-klikk-eventyr satt til den fantasifulle verdenen Lands of Dream. Du får tilgang til denne verdenen via PC-en din, og spillet tar deg med på en reise gjennom The Fortunate Isles. Handlingen starter i et mystisk hulesystem kalt Underhome, der du blir bedt om å hjelpe eieren med å bevare hjemmet sitt.

Det unike med The Sea Will Claim Everything er at det ikke bare er et eventyrspill, men også en politisk kommentar. Spillet tar opp temaer som finanskrisen, politikk og samtidens problemer. Gjennom dialoger og interaksjoner med karakterene oppdager du stadig mer om spillets fabelaktige verden og de utfordringene den står overfor.

Spillet tilbyr varierte situasjoner, gåter og interessante figurer som gjør opplevelsen både engasjerende og underholdende. The Sea Will Claim Everything minner om de gamle teksteventyrspillene fra Infocom med sin åpne verden og muligheten til å løse gåter i ditt eget tempo.

Utvikleren Jonas Kyratzes har skapt et spill som ikke bare underholder, men også utfordrer oss til å tenke og reflektere over vår egen tid. Budskapet kommer tydelig frem gjennom spillet, og det er beundringsverdig at spillmakere tar opp aktuelle samfunnsproblemer.

Disse indie-spillene bør du prøve - Gamer.no
Bildekilde: www.gamer.no

Tidlig tilgang og indiespill

En interessant trend innen indiespillutvikling er bruken av "tidlig tilgang" (early access) som en finansieringsstrategi. Tidlig tilgang gir spillere muligheten til å kjøpe og spille et spill i ulike utviklingsstadier før det er ferdig utgitt. Dette gir utviklerne ekstra midler til å videreutvikle spillet og samtidig involvere samfunnet i prosessen.

Tidlig tilgang er spesielt viktig for uavhengige spillutviklere som ofte mangler finansielle ressurser og utgivere. Ved å tilby tidlig tilgang til spillet kan utviklerne få økonomisk støtte og verdifulle tilbakemeldinger fra spillere, noe som hjelper dem med å forbedre spillet og skape et bedre sluttprodukt.

Et velkjent eksempel på tidlig tilgang er Minecraft, hvor spillere kunne kjøpe seg inn i utviklingen av spillet og få tilgang til alfa- og betaversjoner. Dette bidro til suksessen til spillet og ga utvikleren muligheten til å fortsette utviklingen basert på tilbakemeldinger fra spillere.

Tidlig tilgang er en spennende mulighet for både spillere og utviklere. Det gir spillerne en sjanse til å være med på reisen og påvirke utviklingen av spillet, samtidig som det gir utviklerne økonomisk støtte og verdifulle tilbakemeldinger. Denne fremgangsmåten har vist seg å være en effektiv måte for indiespillutviklere å finansiere og forbedre spillene sine.

Hva vil Wiki fortelle oss?

Tidlig tilgang (fra engelsk early access, «tidlig tilgang») er en markedsføringstrategi brukt i videospillindustrien, hvor forbrukere kan kjøpe og spille et spill i varierte utviklingsstadier før utgivelse, som alfa-testing og beta-testing, mens utvikleren kan bruke de ekstra midlene til å videreutvikle spillet. De som betaler for å delta hjelper vanligvis å fjerne feil med spillet, samt gi tilbakemeldinger og forslag, og kan ha tilgang til spesielle ressurser i spillet. «Tidlig tilgang»-fremgangsmåten er en vanlig måte å skaffe finansiering for indiespill, og kan brukes i tillegg til andre strategier som, for eksempel, folkefinansiering.

For uavhengige spill, som typisk er distribuert uten en utgiver, er finansiering for utvikling ikke like lett tilgjengelig. Mange mindre uavhengige spillutviklere bruker egne midler, mens større kan få investering fra andre kilder, og i nyere tid har folkefinansieringplattformer som Kickstarter og Patreon vist seg som en mulighet for både store og små uavhengige utviklere. En annen svakhet for uavhengige utviklere er muligheten til å prøve spillet før utgivelse, da de kan mangle midlene til en utgiver og manglende tilbakemeldinger før utgivelsesdato.

Konseptet «tidlig tilgang» hjelper mot begge problemene. Tidlig tilgang til et spill er vanligvis bydd på når et spill er i et spillbart stadium, men mangler spillmekanismer eller funksjoner, eller har mulige programvarefeil. Disse spillene er ofte regnet som alfa- eller beta-utgivelser, og kan være måneder eller år unna forventet ferdiggjøring. Interesserte spillere har mulgihet til å kjøpe seg inn i utviklingen til spillet, får tilgang til programvaren i en fungerende tilstand, og er oppfordret til å spille og å stressteste programvaren. Tilbakemeldingene til spillerne kan hjelpe utvikleren å bestemme spillets retning, grafikk, og programvarefunksjoner med en fullstendig utgivelse som mål. Når spillet er utgitt får spilleren videre tilgang til det ferdige produktet, eller er belønnet med en måte å skaffe det fullstendige spillet og annet ekstramateriale som lydfiler, sitt navn i spillet og andre belønninger.

En av de mer velkjente tidlige eksempler av denne markedsføringen er Minecraft. Spillets utvikling startet i 2009 av Markus Persson. Alfaversjonen av spillet ble populær nok til at Persson la til en måte hvor spillere kunne betale 10 euro for tilgang til spillet, som lot han å fortsette utviklingen. Da salg av spillet økte, sa Persson opp jobben sin åtte måneder senere for å fokusere på spillets utvikling, og grunnla Mojang for å skape et større utviklingsteam. Minecraft fortsatte å by på tidlig tilgang gjennom hele utviklingsperioden, og lovte at de som hadde betalt for tilgangen skulle også få det ferdige produktet gratis, som skjedde i november 2011.