Etterlengtet storspill fikk slakt - utvikleren la ned etter fire dager

192

Etterlengtet storspill fikk slakt og utvikleren la ned driften etter kun fire dager. Les om den skuffende mottakelsen, manglende innhold og tekniske problemer som førte til at spillerne ba om refusjon. Utforsk hvorfor utvikleren valgte å gi opp på grunn av økonomiske problemer.

Innholdsfortegnelse

«Shit happens».

«The Day Before» var ett av årets mest ønskelistede spill på Steam, men da første versjon av spillet ble lansert i såkalt Early Access 7. desember, var mottakelsen særdeles lunken.

Tusenvis av negative anmeldelser spratt opp på tjenesten, hvor de fleste var svært skuffet over innholdet i spillet, som var markedsført som et online-overlevelsesspill med zombietema og hvor mange dro paralleller til velkjente The Last of Us.

Manglende innhold og tekniske feil

Mange reagerte på at spillet var ganske tomt for innhold og i tillegg fullt av feil, i tillegg til at det rett og slett ikke levde opp til sjangeren som opprinnelig var vist frem i spillets trailere.

Mange beskyldte også selskapet bak spillet, russiske Fntastic, for svindel - og ifølge det som skal være Telegram-meldinger fra Fntastic-toppsjef Eduard Gotovtsev hadde nesten halvparten av alle de drøyt 200.000 som hadde kjøpt spillet valgt å be om refusjon i løpet av helgen.

Utvikleren gir opp

Allerede mandag valgte Fntastic å begjære oppbud. I en X-melding skrev de at The Day Before hadde feilet økonomisk, og at de ikke hadde midler til å fortsette driften.

«Vi la ned all vår innsats, ressurser og arbeidstimer i utviklingen av The Day Before, som var vårt første storspill. Vi ønsket virkelig å fortsette å slippe oppdateringer for å vise frem det fulle potensialet til spillet, men beklageligvis har vi ikke finansieringen til å kunne fortsette arbeidet», het det i meldingen.

«Vi gjorde alt i vår makt, men dessverre feilberegnet vi våre evner. Å lage spill er en utrolig krevende bestrebelse», skrev utvikleren.

Refusjon og fjerning fra Steam

Fntastic understreket at de ikke hadde tatt imot noen penger fra spillere i løpet av utviklingsperioden, verken i form av Kickstarter- kampanjer eller forhåndsbestillinger.

Like etter ble også muligheten for å kjøpe spillet fjernet fra Steam, hvor det kostet 40 dollar (cirka 440 kroner) og utgiver Mytona har lovet at alle som ønsker det skal få refusjon, uavhengig av hvor lenge man har spilt. Steam har i utgangspunktet en grense på to timer spilling for å kunne be om refusjon.

I skrivende stund har spillet rundt 21500 anmeldelser på Steam, og 85 prosent av dem er negative. Det gir en Steam-score på «Overveldende negative».

Et bittert sluttpunkt

Fntastic har også fjernet både Youtube- og Discord-kontoene sine, i tillegg til egne nettsider. Selskapet har imidlertid beholdt X-kontoen sin, og mange lot seg provosere av selskapets «Shit happens»-melding tirsdag, som ble tolket som en åpenbar mangel på ansvar og profesjonalitet.

Utviklerens korte levetid og den massive negative responsen fra spillerne setter et trist punktum for denne etterlengtede utgivelsen. Det tjener som en påminnelse om hvor krevende og risikabelt det kan være å utvikle og lansere et storspill, spesielt når det ikke lever opp til forventningene til spillerne.

Diskuter artikler (Tek.no) - Diskusjon.no
Bildekilde: www.diskusjon.no

Innholdsfortegnelse

Videoer

❤️💥 𝗦𝗘𝗣𝗧𝗘𝗠𝗕𝗥𝗜𝗘 𝗣𝗘𝗡𝗧𝗥𝗨 𝗧𝗜𝗡𝗘 💥❤️ 𝗗𝗘 𝗟𝗔 𝗩𝗢𝗥𝗕𝗔 𝗟𝗔 𝗙𝗔𝗣𝗧𝗔!