EAs systemkrav for Battlefield V er misvisende og bør tas med en bøtte salt. Les om hvorfor du ikke trenger å oppgradere til en ny prosessor. Oppdateringer og forbedringer i spillet blir også presentert.
Innholdsfortegnelse
Du bør ta EAs systemkrav med en bøtte salt.
En av årets største spillanseringer blir uten tvil Battlefield V i starten av oktober. Denne uken har utgiver EA gått ut med hvilke spesifikasjoner som minimum kreves av PC-spillere som ønsker å melde seg til tjeneste.
Feilaktig informasjon i systemkravene
Systemkrav er nyttig for å gi potensielle spillere en anelse om hvilken ytelse de kan forvente fra maskinen sin, eller forberede spillere på at de vil måtte oppgradere en eller flere komponenter før de får nok kraft til å kjøre spillet.
Men systemkrav er ingen eksakt fasit, og i Battlefield V's tilfelle er de direkte misvisende.
Systemkrav | |
---|---|
Prosessor (AMD): | AMD FX-6350 |
Prosessor (Intel): | Core i5-6600K |
Minne: | 8GB |
Grafikkort (AMD): | Radeon HD 7850 |
Grafikkort (Nvidia): | GTX 660 |
EA hevder nemlig at du minst trenger enten en Intel i5-6600K- eller en AMD FX-6350-prosessor for å kjøre Battlefield V.
Dette er misvisende av to grunner:
- For det første fordi de nevnte Intel- og AMD-prosessorene har helt ulik ytelse, hvor førstnevnte er langt mer egnet for spill enn alternativet som listes opp fra AMD, som for øvrig er betydelig eldre.
- For det andre, og aller merkeligst, er det at EA hevder du må ha en entusiastprosessor som i5-6600K for å i det hele tatt få en dugelig bildeflyt i det nye spillet deres. Denne har ikke rukket å bli tre år ennå, og var i sin tid ansett å være en svært god prosessor for spill.
I realiteten vil nok spillet kjøre helt fint på en mellomklasseprosessor fra 2010 eller nyere.
Den skarpe leser vil legge merke til at systemkravene for Battlefield V er akkurat de samme som for Battlefield 1 som kom i fjor. Dette spillet har ingen problemer med å kjøre på en i5-6600K, verken på minste eller høyeste innstillinger. Det som virkelig kan være flaskehalsen for spillytelsen er nemlig ikke prosessoren, men grafikkortet, og her er nok EAs systemkrav mer på stell.
Til gjengjeld er de kanskje litt for optimistiske, da alternativene som listes opp fra både Nvidia og AMD etter hvert har dratt godt på årene. Selv da GTX 660 og HD 7850 kom var de ansett som mellomklassekort, og mens du helt sikkert kan kjøre Battlefield V med disse eller tilsvarende grafikkort bør du for all del legge pengene her heller enn i ny prosessor.
Vi gleder oss til å se de anbefalte systemkravene til Battlefield V nærmere lansering. Tør vi – med utgangspunkt i minimumskravene – gjette på at EA her går for en overklokket i7-8700K?
Informasjon om Battlefield V
Onsdag kveld avslørte svenske DICE det nyeste tilskuddet i Battlefield-serien: Battlefield V. Spillet er satt til andre verdenskrig, men spillutvikleren sier at de denne gangen vil ta for seg de mindre kjente sidene ved krigen.
De nevner blant annet Norge som ett av landene vi får besøke i løpet av spillets historiedel, i tillegg til Rotterdam i Nederland. En av spillkarakterene du kan ta styring over vil dessuten være en norsk kvinne.
Du vil kunne spille Battlefield V sammen med en kompis i samarbeidsmodus (co-op), og DICE gjorde også et poeng av at de dropper både «Premium Pass» og de svært kritiserte loot-boksene fra spillet.
I tidligere Battlefield-spill har spillere kunnet kjøpe et såkalt Premium Pass, som har gitt dem tilgang til nye flerspillerkart som har kommet etter spillets lansering. Dette har segmentert alle som har spilt flerspillermodusene, ettersom det har kostet penger for å få tilgang til alt innhold.
Dette blir det slutt på i Battlefield V. Kjøper du spillet vil du få tilgang til alle framtidige kart som slippes, uten å måtte betale mer.
Battlefield V vil heller ikke ha loot-bokser med tilfeldig innhold. Dette ble ikke spesifikt nevnt under lanseringen i går kveld, men bekreftet av en talsperson til spillnettstedet Polygon i ettertid.
Det virker imidlertid ikke som det blir helt slutt på tilfeldige gevinster, men at eventuelle loot-bokser kun vil gi spillere kosmetiske gjenstander, og ikke noe som påvirker prestasjonen din i spillet eller historien.
Dette er en tydelig ny vei for morselskapet EA og DICE å ta, etter Star Wars: Battlefront II-flausen i fjor. Der fikk de massiv kritikk for å ha gjort loot-bokser en essensiell del av spillet, hvor både spillkarakterer og viktige oppgraderinger kunne vinnes tilfeldig. Klagestormen som fulgte fikk også oppmerksomheten fra flere statlige organer i USA og Europa, og i Nederland og Berlin anses den typen loot-bokser nå som gambling.
Se også
Oppdateringer og forbedringer
Onsdag morgen ruller DICE ut en ny oppdatering for Battlefield V, med en rekke nyheter for fans å kaste seg over. Via sine nettsider lokker utvikleren med både samarbeidsmodusen Combined Arms og diverse forbedringer til flerspilleropplevelsen.
Combined Arms
I Combined Arms får spillere, enten alene eller sammen med opptil tre venner, legge ut på oppdrag mot datastyrt motstand. Totalt byr modusen på åtte forskjellige oppdrag, med fire ulike mål å oppnå.
I Assassinate må spillere ta bestemte fiender av dage, mens Eliminate handler om å rydde et helt område for motstandere. I Destroy er målet å ta kontroll over et område og ødelegge fiendens artilleri, og i Steal jakter spillere på hemmelige dokumenter.
Oppdragene finner sted på Rotterdam, Twisted Steel, Hamada og Arras. Hvert av dem ender med en periode hvor man må forskanse seg og overleve angrep fra fienden i tre minutter. Vellykkede oppdrag belønnes med Company Coin og erfaringspoeng, og man kan i tillegg gjennomføre daglige utfordringer for å få ytterligere belønninger.
Forbedringer i nettverkskode
Siden lanseringen av Battlefield V har spillere uttrykt misnøye med spillets nettverkskode. Spesielt har mange opplevd at serveren ikke synkroniserer riktig med spillklienten, slik at man tilsynelatende dør omtrent før man blir skutt. DICE har prøvd diverse triks for å rette opp i dette, og denne ukens oppdatering gjør nok et forsøk.
– Vi har introdusert et nytt system som sørger for bedre samkjøring mellom «time to kill» og «time to death» (hvor mye man tåler før man dør og hvor lang tid det tar før serveren registrerer at en spiller er død, journ.anm) uavhengig av nettverkstrøbbel hos spilleren. Med denne endringen vil sekvensen fra første kula til siste kula treffer alltid foregå i korrekt tempo, og man unngår at skade lempes sammen i én bolk, forklarer utvikleren via sine nettsider.
I tillegg har DICE økt antallet ganger skade kan oppdateres hver gang spillklienten kommuniserer med klienten, slik at spillere ikke opplever at skade registreres senere enn den faktisk inntreffer.
Utvikleren lister også opp en haug med andre oppdateringer, inkludert for våpen, kjøretøy og spillets ulike brett og moduser.
EA er ikke fornøyd med salgstallene for Battlefield V. Ifølge utgiveren burde teamet ha fokusert mer på battle royale-modusen.