I dag kom nyheten om at utvikleren Dice har valgt å slå av alle mikrotransaksjoner i Star Wars Battlefront II etter massivt press fra spillere. Dette kommer som en respons på den sterke misnøyen spillere har gitt uttrykk for angående EAs planer om omfattende bruk av mikrotransaksjoner i det nye Star Wars-spillet.
Innholdsfortegnelse
I dag kom nyheten om at utvikleren Dice har valgt å slå av alle mikrotransaksjoner i Star Wars Battlefront II etter massivt press fra spillere. Dette kommer som en respons på den sterke misnøyen spillere har gitt uttrykk for angående EAs planer om omfattende bruk av mikrotransaksjoner i det nye Star Wars-spillet.
Spillere reagerte heftig da spillutgiveren EA tidligere i år presenterte sine planer om å implementere mikrotransaksjonsmodellen i Battlefront II, som er satt til Star Wars-universet. Dette inkluderte muligheten for spillerne til å kjøpe seg fordeler i spillet, ikke bare kosmetiske gjenstander eller våpen. Kjøp av såkalte "Lootboxes" ble også introdusert, hvor spillerne kunne kjøpe overraskelsespakker uten kontroll over hva de inneholdt.
Denne "Pay to Win"-modellen ble møtt med stor kritikk, og spillere reagerte sterkt på det de oppfattet som et forsøk på å få dem til å bruke ekte penger for å oppnå suksess i spillet. Enkelte spillnettsteder, som Gamespot, rapporterte til og med å ha brukt betydelige beløp på lootboxes uten å få det de ønsket seg.
Endringer i betalingssystemet
I et forsøk på å imøtekomme fansens misnøye, senket EA prisene for betalt innhold i spillet med hele 75 prosent. Dette ble imidlertid møtt med ytterligere kritikk da belønningene man fikk for å spille gjennom historiedelen også ble redusert tilsvarende. Fans av Star Wars Battlefront II la derfor enda mer press på EA for å endre sin modell for mikrotransaksjoner.
I en pressemelding kunngjorde utvikleren Dice at de har valgt å fjerne muligheten for å handle med valutaen "krystaller" inntil videre. De vil nå gjennomgå og revurdere hele betalingssystemet før det eventuelt blir introdusert igjen på et senere tidspunkt. Det spekuleres også om en telefonsamtale mellom EA- og Disney-sjefene kan ha vært medvirkende til endringene i mikrotransaksjonssystemet.
Spillernes reaksjon
Den opprinnelige kritikken mot EA og Dice gikk på at spillere kunne kjøpe seg fordeler i spillet, noe som skapte en ubalanse og ga "pay to win" en negativ klang. Misnøyen blant spillerne var så stor at en Reddit-tråd som kritiserte prisene på heltene i spillet fikk over 640 000 negative stemmer, noe som gjør det til det mest nedstemte innlegget i forumets historie.
For å imøtekomme spillernes bekymringer har EA nå besluttet å senke prisene på heltene med hele 75 prosent. Dette betyr at heltene vil bli tilgjengelig for en mye lavere pris enn tidligere.
Se også
Fortsetter diskusjonen
Samtidig med prisreduksjonen kan det se ut som det blir vanskeligere å tjene inn den nødvendige valutaen for å kjøpe heltene. Belønningen for å fullføre enspillerdelen av spillet er nemlig blitt redusert med hele 75 prosent, noe som betyr at man må spille betydelig flere timer for å oppnå ønskede belønninger.
Det gjenstår å se om disse endringene vil være tilstrekkelig for å tilfredsstille spillerne. EA har blitt kritisert for å flørte med "pay to win"-mekanismer og det er uklart om de nye endringene vil være tilstrekkelige for å roe ned frustrasjonen blant spillerne.
Star Wars Battlefront II er tilgjengelig for PC, PlayStation 4 og Xbox One, og spørsmålet er nå om spillerne vil støtte EA og Dice til tross for de kontroversielle mikrotransaksjonene.
(Kilde: EA har besluttet å fjerne mikrotransaksjonsmulighetene i Star Wars: Battlefront II midlertidig. Dette melder selskapet i et blogginnlegg.)