Les om lanseringen av FSR 2.0-teknologien for Xbox Series S og Xbox One, og hvordan den kan forbedre ytelse og visuell kvalitet for konsollspillere.
Innholdsfortegnelse
Introduksjon
Microsoft og AMD har endelig lansert FSR 2.0-teknologien for Xbox Series S og Xbox One, noe som gir håp om forbedret ytelse for disse konsollene. Denne etterlengtede teknologien har allerede blitt lansert på PC, men nå er det opp til utviklerne å implementere den på Microsofts konsoller. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva FSR 2.0 er, hvorfor det er viktig for konsollspillere og hvilke kommende spill som vil få støtte for denne teknologien.
Hva er FSR 2.0?
FSR (FidelityFX Super Resolution) er en teknologi utviklet av AMD som gjengir spill med lavere oppløsninger og deretter oppskalerer bildet for å passe til skjermen. Dette gjøres ved hjelp av en unik algoritme som opprettholder detaljnivået og forbedrer ytelsen uten å påvirke visuell kvalitet. FSR 2.0 er den nyeste versjonen av denne teknologien, og den lover enda bedre resultater enn tidligere.
FSR 2.0-støtte for Xbox Series S og Xbox One
Tidligere har konsollspillere vært avhengig av konkurrerende teknologier som Nvidia DLSS for å få bedre ytelse og visuell kvalitet. Men nå har AMD endelig kommet med løsningen for Xbox Series S og Xbox One. Utviklerne har hatt tilgang til utviklerpakken for FSR 2.0 siden i høst, og nå har de fått enda mer tilgang gjennom "Microsoft Game Developer Kit (GDK)". Dette vil gjøre det enklere for utviklerne å implementere FSR 2.0 i kommende spill, og vi kan forvente å se flere titler med støtte for denne teknologien i nær fremtid.
Se også
Forventede fordeler
Med FSR 2.0 kan Xbox Series S og Xbox One spillere glede seg over flere fordeler. Først og fremst vil ytelsen bli forbedret, da spillene vil kjøre jevnere og mer flytende. Dette er spesielt viktig for konsollspillere som ønsker å oppleve spillene sine uten forsinkelser eller hakking. Videre vil FSR 2.0 bidra til å opprettholde eller til og med forbedre visuell kvalitet, selv når oppløsningen senkes. Dette betyr at spillene vil se bra ut selv på en lavere oppløsning, noe som er ideelt for Xbox Series S som har en litt lavere oppløsning sammenlignet med Xbox Series X.
Kommende spill med FSR 2.0-støtte
AMD har lovet støtte for FSR 2.0 i over 110 kommende spill. Dette gir et bredt utvalg av titler som vil dra nytte av den forbedrede ytelsen og visuelle kvaliteten. Selv om det ennå ikke er kunngjort konkrete spillnavn, kan vi forvente at både eksisterende og kommende spill vil dra nytte av denne teknologien. Dette betyr at Xbox Series S-eiere kan glede seg til å oppleve spill som tidligere kanskje ikke kjørte så bra på konsollen, med bedre ytelse og visuelle opplevelser.
Konklusjon
Med lanseringen av FSR 2.0-teknologien for Xbox Series S og Xbox One, er det håp om bedre ytelse og visuell kvalitet for konsollspillere. Denne teknologien vil gi spillene jevnere ytelse og opprettholde visuell kvalitet selv på lavere oppløsninger. Med støtte for over 110 kommende spill, er det mange spennende opplevelser i vente for Xbox Series S-eiere. Det blir spennende å se hvordan utviklerne implementerer denne teknologien og hvilke forbedringer den vil bringe til spillene.
Se også
Hva vil Wiki fortelle oss?
Minecraft er et svenskutviklet sandkassespill for PC, mobil og spillkonsoller, som lar spilleren bygge og rive ned konstruksjoner av kuber i en 3D-verden. Spillet passerte 186 millioner kopier solgt på 10-årsjubileet, og er det mest solgte spillet i verden.
I 2014 ble spillets utgiver Mojang AB og rettighetene til Minecraft solgt til Microsoft. Mojang AB solgte rettighetene for Minecraft til Microsoft for en utrolig høy sum. Da dette skjedde, ble en del spillere skuffet, men endringene som har blitt gjort etter Microsoft kjøpte rettighetene, har for det meste vært positive.
Et hull i sikkerheten til flerspillerservere ble avslørt 17. april 2015. En svakhet i spillet gjorde det mulig for uvedkommende å overbelaste en server, slik at den krasjet. Hullet hadde blitt oppdaget og rapportert til Mojang to år tidligere av Amman Askar. Etter at selskapet tross flere advarsler ikke rettet feilen, gikk Askar til pressen med nyheten. Dette førte til at Mojang rettet feilen samme dag, som Minecraft 1.8.4.
Minecraft er et 3D-sandkassespill som gir spillere veldig mye frihet i hvordan de spiller spillet, selv om spillet har et prestasjons-system. Spillet er i førstepersonperspektiv, men man kan også trykke f5 for å skifte perspektiv. Spillet består av et stort utvalg av kuber, også kalt blokker, som for eksempel jernmalm, trestubber, treplanker, jord, gress osv. Spillet har fem forskjellige moduser:
- Overlevelsesmodus: I overlevelsesmodus må spilleren skaffe materialer selv, for eksempel ved å hogge trær for å få tremateriale. Om natten dukker det opp monstre som angriper spilleren, som oppfordrer til å bygge seg et tilfluktssted for å kunne overleve.
- Eventyrmodus: Nesten det samme som overlevelsesmodus, men man ikke kan plassere eller ødelegge blokker. Modusen brukes mye i "custom maps".
- Kreativ modus: Her har man uendelige ressurser, evig liv, ingen sult, og man kan fly og bevege seg raskere enn i overlevelsesmodus.
- Tilskuermodus: Her kan man fly rundt og gjennom blokker for å se spillet og andre spillere uten å direkte forstyrre spillet.
- Hardcore: Omtrent det samme som overlevelsesmodus, men man har bare ett liv og spillet er generelt vanskeligere.
Minecraft består av en tilfeldig generert, uendelig naturverden. Verdenen ligner på mange måter på skandinavisk natur, men inneholder også ørkenlandskap, savanner, jungel og tundra. Landskapet er bygd opp av kuber av forskjellige typer. Det går an å finne landsbyer i Minecraft, hvor landsbyboerne har ulike yrker og man kan gjøre byttehandel med dem. Minecraft har blitt utgitt på flere plattformer og har støtte for norsk tekst.