Playstation 5 vil snart få støtte for variable refresh rate (VRR), som gir jevnere bildefrekvens og redusert input lag. Les mer om VRR-støtte på Playstation 5 hos 32Chip.
Innholdsfortegnelse
Playstation 5 vil få støtte for såkalt «variable refresh rate» (VRR) i løpet av de kommende månedene, melder Sony.
Hva er VRR?
VRR er en egenskap som tidlig ble varslet til konsollen, men som glimret med sitt fravær ved lansering - tross at hovedkonkurrenten Microsoft har hatt VRR både på Xbox Series S og Series X helt siden lansering og også på de eldre Xbox One S og One X.
Variable refresh rate sørger for at bildefrekvensen på TV-en eller skjermen er synkronisert med det antall bilder i sekundet som konsollen leverer.
Om TV-en står fast på 60 bilder i sekundet og konsollen eksempelvis varierer mellom 40 og 60, vil det kunne skape riving i bildet, ved at TV-en viser et halvt «gammelt» bilde og et halvt nytt bilde samtidig.
Det er spesielt merkbart i spill med raske bevegelser, for eksempel førstepersons skytespill eller racingspill. Til PC er VRR gjerne kjent som V-Sync, og det er to teknologier som dominerer, nemlig AMDs FreeSync og Nvidias G-Sync.
Det finnes imidlertid også en tredje VRR-standard, HDMI VRR, som er en del av HDMI 2.1-standarden og er den man vil finne på Playstation 5. Xbox-konsollene støtter også denne, i tillegg til AMDs FreeSync.
Fordeler med VRR
Med VRR vil mange spill føles glattere og mykere, påpeker Sony, ved at bildene ser skarpere ut og såkalt input lag reduseres. VRR krever i utgangspunktet at spillene har egen, innebygd støtte, men Playstation 5 vil også få en funksjon som prSony har bekreftet at støtte for variable bildefrekvens, såkalt VRR, kommer til PlayStation 5 denne uken. Det en drøy måned etter at selskapet først kunngjorde at funksjonen var på vei.
Se også
Spill med VRR-støtte på Playstation 5
I et innlegg på den offisielle PlayStation-bloggen kunne Sonys Hideaki Nishino også avsløre hvilke spill som får støtte for VRR:
- Ratchet and Clank: Rift Apart
- Marvel's Spider-Man
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Deathloop
Spillene på lista vil likevel ikke nødvendigvis ha VRR-støtte fra dag én. Sony forteller i stedet at PlayStation 5-versjonene vil oppdateres for å inkludere VRR i løpet av «de kommende ukene», og det blir opp til hver enkelt utvikler å ordne med dette.
PlayStation-makeren påpeker videre at andre spill kan få VRR-støtte i fremtiden, og skriver at utviklere vil melde fra etter hvert som funksjonaliteten kommer til deres spill.
Det vil også være mulig å skru på funksjonen for spill som ikke har offisiell VRR-støtte. Dette kan ifølge Sony forbedre bildekvaliteten i enkelte spill, men resultater vil variere.
Forbedret spillopplevelse
VRR (Variable Refresh Rate) gjør at TV-skjermer kan justere oppdateringsfrekvensen sin fortløpende, for å tilpasse seg bildefrekvensen som konsollen sender ut. Med dette vil man i praksis unngå «screen tearing»-effekten, der det noen ganger kan se ut som man får et delt bilde på skjermen.
En annen fordel med VRR kontra eldre teknologier (som for eksempel Vsync og page buffering) er at man kan dra full nytte av ytelsen i konsollen, istedenfor å sette en fast oppdateringsfrekvens, gjerne lavere enn antallet FPS konsollen klarer å produsere.
VRR kan også forbedre såkalt input lag, eller tiden det tar fra du trykker på en knapp på kontrolleren din til noe skjer på skjermen.
For PlayStation 5 blir VRR kun tilgjengelig via skjermer som tilbyr HDMI 2.1-tilkobling.
Disse oppdateringene vil definitivt øke spillopplevelsen for Playstation 5-eiere og bringe konsollen nærmere konkurrenten Xbox når det gjelder VRR-støtte. Med forbedret bildekvalitet og redusert input lag vil spillene føles mer flytende og responsivt.
Det er gledelig at Sony har lyttet til tilbakemeldingene fra spillerne og raskt implementert VRR-støtte på Playstation 5. Dette viser at selskapet fortsetter å jobbe med å forbedre brukeropplevelsen og holde seg konkurransedyktige på markedet.