3D TV-ene er offisielt døde på hjemmevideomarkedet. Les om nedgangen i 3D-TV-salget og økende interesse for Smart TV-funksjoner, 4K og HDR. Utforsk hva som blir de nye fokusteknologiene for TV-produsentene. Se også hvordan Asus introduserer bærbare PC-er med autostereoskopiske skjermer uten behov for spesielle briller.
Innholdsfortegnelse
I 2017 er 3D TV-ene offisielt døde
Fra 2017 er 3D definitivt dødt på hjemmevideomarkedet. Alle de store elektronikkprodusentene kutter ut funksjonaliteten på 2017-modellene.
I 2016 stanset Samsung og Philips med 3D-TV-er, og for 2017-modellene melder både LG og Sony at ingen kommer med 3D. Heller ikke Panasonics nye 2017-flatskjermer har 3D.
Det melder Cnet.com.
Ifølge data fra NPD Group i USA har 3D-TV-salget falt kraftig fra 2012. Da sto 3D for 23 prosent av TV-salget, mens det i 2016 sto for 8 prosent.
Nå er det Smart TV-funksjoner, 4K og HDR, sammen med skjermstørrelse, som forbrukerne er opptatt av, uttaler Ben Arnold fra NDP, melder Cnet.com.
Fortsatt utgis utvalgte nye filmer som Blu-ray 3D, men det spørs hvor lenge det varer når kun «gamle» TV-er kan avspille formatet.
I mellomtiden venter både elektronikkbransjen og kinobranjsen på at 3D får et nytt løft når James Cameron lanserer Avatar 2 i 2018.– 3D er offisielt dødt
Teknologien som var på alles lepper i fjor er borte, mener The Verge.
Over de siste årene har TV-produsentene virkelig presset på oss én funksjon; 3D. Funksjonen, som vi har blitt dyttet på flere ganger tidligere, skulle nok en gang blåses opp i dagens lys og dra en rekke kriserammede TV-produsenter opp av grøfta.
Senest på en av fjorårets viktigste TV-messer, CES, var 3D den store tingen alle snakket om og viste frem. På årets messe, som pågår akkurat nå, er det omtrent ikke nevnt i det hele tatt. I en kommentar hos det anerkjente nettstedet The Verge, har journalisten Vlad Savov dommen klar: 3D er offisielt dødt.
Savov skriver at det ikke er det produsentene gjør med teknologien som definerer dødsfallet, men heller at de konsekvent styrer langt unna å snakke om den:
– Det er noe med CES 2013 som er forskjellig fra hver eneste iterasjon dette tiåret. Du ser det kanskje ikke umiddelbart, for det er markert av det totale fraværet snarere enn introduksjonen av en ny teknologi. Men det er der, og vi merker det alle på et dypt og underbevisst nivå. Og det føles godt, 3D er borte.
Som han selv påpeker, ikke engang det mange medier har kalt messens mest absurde pressekonferanse – i regi av brikkeprodusenten Qualcomm – brydde seg om 3D. En funksjon som burde stått høyere på prioriteringslista enn tørre vitser og andre klisjeer.
Med det sagt lever 3D fortsatt i beste velgående – omtrent alle TV-er har det. I stedet er det to nye teknologier som er på alles lepper, teknologier som kan fungere uten innholdskrav og som faktisk har en nytteverdi brukerne ser med egne øyne:
– Markedsføringen relaterer seg nå til langt mer håndfaste fordeler, som høy oppløsning, kurvede skjermer og skjønnheten ved OLED. Messearealet dedikert til tredimensjonale bilder er desimert, den tvilsomme teknologien er forvist til en passende posisjon som et alternativ, fremfor en hovedgrunn til å kjøpe TV, skriver Savov.
For det er nemlig to teknologier som alle TV-produsentene har gitt fullt fokus, og det er Ultra HD-oppløsning og OLED-panelene. Dette er teknologier som forbrukeren har lettere for å se at vil gi en stor nytteverdi, fordi det er en solid forbedring fra det vi allerede liker – full HD-oppløsning og LCD-panelene. Panasonic hyller det, Samsung hyller det, Sony hyller det og Sharp hyller det. Men 3D har de ikke nevnt med et eneste ord på sine presentasjoner.
Så godt som alle moderne TV-er du får kjøpt i dag, og de som kommer i løpet av dette året, ko3D-TV-er tok aldri skikkelig av, og selv om det også er gjort noen forsøk på å piske opp entusiasme for teknologien på PC-fronten, har det hittil vært ganske glissent med produkter. Noen gir imidlertid ikke opp, og en av dem er Asus.
På CES-messen avduket Asus et par bærbare PC-er med 3D-skjermer som ikke krever de spesielle polariseringsbrillene som vanligvis er nødvendige når man ser 3D-innhold på TV eller kino.
Autostereoskopisk
De to nye modellene ProArt Studiobook 16 3D OLED og Vivobook Pro 16X 3D OLED leveres begge med såkalte autostereoskopiske skjermer – en teknologi som først og fremst ble popularisert med Nintendos bærbare spillmaskin 3DS.
Teknologien fungerer i korte trekk ved at det genereres to sett av piksler som representerer motivet sett fra to ulike vinkler. Bildene sendes til hvert sitt øye ved hjelp av spesielle linser, og settes sammen i hjernen til brukeren, noe som genererer en 3D-effekt.
Et problem med teknologien er at øynene må holdes i en relativt stabil vinkel relativt til skjermen for å oppnå 3D-effekten. Dette løses ofte ved hjelp av øyesporingsteknologi, som Asus også har inkludert i sine nye PC-modeller.
Vi har sett eksempler på PC-er med autostereoskopiske skjermer før, men ikke mange. Acer lanserte for eksempel en modell i fjor, ConceptD 7 SpatialLabs Edition, men det som gjør Asus' modeller unike er at de er basert på OLED-teknologien – som gjør maskinene til de første i sitt slag.
Tanken bak 3D-konseptet er å sette mennesker som jobber i for eksempel kreative bransjer, 3D-designere eller ingeniører i stand til å se mer realistiske gjengivelser av kreasjonene sine direkte på skjermen.
Kraftig innmat
De to nye arbeidsstasjonene til Asus er også muskuløse under panseret. ProArt Studiobook 16 3D kommer med den nye, kraftige laptop-prosessoren Intel Core i9-13980HX på 2,2 GHz, og grafikkprosessoren NVIDIA Geforce RTX 4070 med 8 GB videominne.
I tillegg leveres maskinen med 32 GB minne som kan oppgraderes til 64 GB, og to SSD-er på 4 terabyte hver. Skjermstørrelsen er på 16 tommer med størrelsesforholdet 16:10, og oppløsningen ligger på 3200 x 2000 piksler.
Vivobook Pro 16X 3D har mer eller mindre identiske spesifikasjoner, men leveres i utgangspunktet kun med 16 GB minne som kan utvides til 64. Den har også en SSD på én terabyte.
En designmessig forskjell mellom de to modellene er at Studiobook-maskinen kommer med et fysisk, programmerbart dreiehjul integrert i tastaturet, og haptisk pekeplate. Vivobook-modellen ko
Hva vil Wiki fortelle oss?
"– 3D er offisielt dødt" er ikke et tema som er direkte relatert til artikkelen om Ryan Dunn. Denne artikkelen handler om Ryan Dunn, en amerikansk reality-TV-personlighet og medlem av The Jackass Crew. Den omtaler hans deltakelse i ulike TV-programmer og filmer, samt hans tragiske dødsfall i en bilulykke i 2011. Artikkelen beskriver at Dunn var en del av The Jackass Crew og Viva La Bam, og at han utførte mange av de stuntsene som gjorde TV-programmet Jackass berømt. Han hadde også sin egen MTV-serie, Homewrecker, og dukket opp i en episode av TV-serien Law & Order: Special Victims Unit. Dødsfallet til Dunn blir også omtalt i artikkelen. Han døde i en bilulykke i Chester County, Pennsylvania, da hans Porsche 911 sklei av veien, traff et tre og brast i flammer. Dunn ble angivelig identifisert ved hjelp av sine tatoveringer. En venn og kamerat av Dunn, Zachary Hartwell, ble også funnet død på stedet. Det er viktig å merke seg at dette avsnittet ikke inneholder informasjon om 3D-teknologi eller uttalelsen "– 3D er offisielt dødt". Det kan være nødvendig å søke etter en annen kilde eller artikkel som tar for seg dette emnet.