Les vår omfattende test av ytelsen til 17 forskjellige grafikkort i DirectX 12-miljøet. Få innsikt i hvordan hvert kort håndterer avanserte grafikkfunksjoner og oppnå best mulig ytelse i DirectX 12-spill og applikasjoner.
Innholdsfortegnelse
ArtikkelYtelsestest i 3DMark Time Spy
Klarer AMD eller Nvidia seg best?
I våres bygget vi en ny plattform for grafikkorttesting, med oppdaterte og følgelig mer krevende testprogram enn tidligere. Den gang lovet vi flere tester enn de fem som var med fra start, og nå har vi fått på plass veteran Futuremarks nye og svært krevende 3DMark «Time Spy»-benchamark som det første tilskuddet.
Både AMD, Nvidia, Intel og Microsoft er blant selskapene som har kommet med innspill til, og nå stiller seg bak den nye bransjestandarden for ytelsesmåling. Dermed regner vi med at Time Spy vil gi oss pålitelige tall vi kan hvile våre vurderinger på, samtidig som «gamle» Fire Strike også vil være med oss en lang stund fremover.
Relevansen av DirectX 12
Til forskjell fra Fire Strike, som er en DirectX 11-benchmark, er Time Spy bygget fra grunnen av for å teste ytelsen i applikasjoner basert på Microsofts nye DirectX 12-motor. De to testene er relevante både sammen og hver for seg, da en jo gjerne vil ha et fremtidssikkert kort som takler DirectX 12-titler i fremtiden, men minst like mye et grafikkort som takler DirectX 11-titler godt i dag.
Vi har kjørt de aller fleste grafikkortene fra AMD og Nvidias forrige generasjon, samt et par av høvdingene fra tidligere generasjoner, gjennom Time Spy-målingen. Du kan se resultatene i grafen nedenfor, men dette er de mest spennende funnene slik vi ser det:
AMD vs. Nvidia
Radeon RX 480, AMDs første Polaris-baserte grafikkort, klarer seg bra i DirectX 12-målingen og avanserer flere plasser i forhold til i Fire Strike. Målt i Time Spy legger kortet seg nemlig foran RX 390 og milevis foran GTX 980.
Verdt å merke seg er det likevel at RX 480 ikke virker å ha noe klart overtak på den skarpeste rivalen fra Nvidia, altså Pascal-baserte GTX 1060, som henter 30 poeng mer og koster omtrent det samme.
Selv om Nvidia fortsatt innehar en klar ledelse i toppen av målingene, går ikke alt prikkfritt for de grønne. GTX 780 og GTX 980 faller nemlig begge flere plasser fra Fire Strike til Time Spy, og sistnevnte blir her blant annet innhentet av AMDs R9 390 og R9 290X.
AMD har hevdet at deres grafikkort skal ha en klar fordel i DirectX 12-spill. Vi ser som nevnt antydninger til at RX 480 gjør det bedre i den DX12-baserte Time Spy-demoen i forhold til i Fire Strike, men det klarer ikke riste av seg GTX 1060.
Uansett, med et nytt verktøy i testrutinene våre skal det bli svært spennende å følge AMD og Nvidia utover høsten, da vi etter plaNvidia har kanskje full dominans på grafikkmarkedet, men AMD ser ut til å kommet lengst med optimaliseringen av DirectX 12.
980 Ti mot R9 290x
I en ytelsestest utført av Ars technica settes NVIDIA GTX 980 Ti opp mot AMD R9 290X, og resultatene er kanskje ikke som en vil tro.
Testene er utført med følgende maskinvare:
- CPU: Inter Core i7-5930K 4,5 GHz
- RAM: 32 GB Corsair DDR4 3000 MHz
- SSD: Samsung SM951 512 GB m.2 PCIe
- Hovedkort: Asus X99 Deluxe
- OS: Windows 10
DX11 mot DX12
Den første testen tar for seg bildefrekvensen gjennom hele perioden, det vil si ved lav, medium og høy belastning, og er foretatt i tester på oppløsninger i 1080p, 1440p og 2160p.
Nvidias kort er overlegent med DX11, men bildefrekvensen går ned når de bytter til DX12. Derimot øker AMDs kort betraktelig fra DX11 til DX12, og er på høyde med 980 Ti.
Den neste viser gjennomsnittlig bildefrekvens ved høy belastning, og igjen leverer 980 Ti bedre enn R9 290x. Forskjellen er, som i forrige test, at bildefrekvensen i 980 Ti går ned i DirectX 12, mens R9 290x yter mye bedre i DirectX 12 eller i 11.
Konklusjon
I den siste testen, 99th precentile frame rates, som viser det absolutt minimum i bildefrekvens du kan forvente, vinner R9 290x over 980 Ti i DirectX 12-testen ved samtlige oppløsninger. Ytelsen er også mye bedre sammenlignet med DX 11, der bildefrekvensen blir halvert.
Så hva kan vi si ut ifra testene? Det er ingen tvil om at Nvidia 980 Ti er et kraftigere grafikkort enn AMD R9 290x, men det er enda mer tydelig at AMDs kort er mer optimalisert for DirectX 12.
Å optimalisere for DirectX 12 er ikke lett. Det gir utviklerne mye mer kontroll over hvordan ressursene er brukt og hva de er tildelt, som kan ha gjort mye av Nvidias arbeid med DX11 utdatert, skriver Ars technica.
Les hele den omfattende testen i kildelenken under.
Kilde: Ars technica
Se også
Den voksende betydningen av DirectX 12 i gaming
Det har aldri vært bedre å være PC gamer! Pc-en er faktisk nå i ferd med å bli hovedplattformen for dagens største spillsatsinger. Joda, Xbox One og PlayStation 4 leverer absolutt tilfredsstillende, men har ytelsesmessig ikke mer kraft enn den gjengse mellomklasse spill-pc-en.
Med andre ord, konsollene har ikke en nubbesjanse i konkurranse med det visuelle fyrverkeriet dagens sprekeste grafikkort kan formidle. Vi kan trygt si at pc-en i dag leverer den absolutt beste spillopplevelsen, ferdig snakka!
Vi fryder oss skamløst over utviklingen og for anledningen har vi, sammen med PCWorld USA sammenliknet markedets kraftigste grafikkort med enkel GPU tilgjengelig i dag: Nvidias GTX 980 og 970 mot AMDs Radeon R9 290X og R9 290.
Maskinvare benyttet i testen
I denne testen fokuserer vi på de mest vesentligste faktorene; rå ytelse, prisnivå og generelle nøkkelegenskaper (Tingene som faktisk betyr noe!). Når det er sagt er det likevel verdt å nevne at selv om AMD og Nvidia begge leverte referansekort for R9 290, R9 290X, og GTX 980, hadde ikke Nvidia utviklet et eget referansekort for 970. Heldigvis kunne EVGA bidra med et smellvakkert EVGA GeForce GTX 970 FTW med ACX 2.0-kjøler til testlaben i USA.
På EVGA GeForce GTX 970 FTW-kortet er det brukt en diger kjøleribbe under to vifter, og ACX-kjøleoppsettet er redesignet fra tidligere versjoner for å levere mer kjøleytelse med mindre støy og strømkonsum. Dette tillater deg å gjøre mer omfattende overklokking som igjen øker ytelsen. Faktisk kommer EVGA GTX 970 FTW allerede overklokket rett fra fabrikk, med 1216 MHz i vanlig modus og 1367 MHz overklokket, mot henholdsvis 1050 og 1178 MHz i standardutgave, og leveres med EVGAs PrecisionX overklokke-programvare dersom du ønsker å strekke strikken ytterligere.
Den kraftigere ytelsen kommer selvfølgelig ikke helt gratis: EVGA GTX 970 FTW koster kr 3395,- om lag 250,- kroner mer enn gjennomsnittet for standard GTX 970-kort. Men alle tilgjengelige GTX 970-kort varierer med tanke på hva som leveres av kjøleteknologi og klokkehastighet, da Nvidia selv ikke har kommet ut med noe offisielt referansekort.
Resultater av ytelsestesten
Nok preik om maskinvare! La oss heller se på faktisk ytelse, altså hvor mange bilder i sekundet kortene klarer å dytte ut.
Du vil oppdage en trend når vi går igjennom disse: Nvidia sine kort, selv de overklokkede GTX 970, slår AMD sin beste maskinvare med god margin når det kommer til bilderate. Dette kommer ikke som noen stor overraskelse.
'Vi har testet DirectX 12-ytelsen til 17 grafikkort' er et viktig tema innen gaming og grafikkytelse. DirekteX 12 er en grafisk API (Application Programming Interface) utviklet av Microsoft for å optimalisere spillgrafikk på Windows-plattformen. Med sin evne til å utnytte maskinvaren mer effektivt, kan DirectX 12 gi bedre ytelse, mer realistisk grafikk og en jevnere spillopplevelse. Utviklere og spillere er alltid spente på å se hvordan grafikkortene deres vil prestere i DirectX 12-miljøet.
I en nylig utført test har 17 forskjellige grafikkort blitt evaluert for deres DirectX 12-ytelse. Resultatene gir et innblikk i hvordan hvert kort håndterer de avanserte grafikkfunksjonene som tilbys av DirectX 12. Testen inkluderer både eldre og nyere grafikkortmodeller fra forskjellige produsenter.
Resultatene viser at noen av de nyere og mer avanserte grafikkortene leverer imponerende ytelse i DirectX 12-omgivelser. Disse kortene har potensial til å levere høy bildefrekvens, raskere gjengivelsestider og bedre grafikkdetaljer. På den annen side viser testen at eldre grafikkortmodeller kan få begrensninger i ytelsen når de brukes med DirectX 12.
Det er viktig å merke seg at DirectX 12-ytelsen til et grafikkort også kan påvirkes av andre faktorer som prosessoren, minnet og driverversonen. Derfor er det viktig å ta hensyn til helhetsytelsen til systemet når man bedømmer grafikkortets evner i DirectX 12-miljøet.
Samlet sett gir denne testen et verdifullt perspektiv på hvordan forskjellige grafikkortmodeller håndterer DirectX 12-ytelse. Spillere og utviklere kan bruke denne informasjonen til å ta informerte beslutninger om valg av grafikkort for å oppnå best mulig ytelse i DirectX 12-spill og applikasjoner.
Se også
Hva vil Wiki fortelle oss?
'Vi har testet DirectX 12-ytelsen til 17 grafikkort' er et viktig tema innen gaming og grafikkytelse. DirekteX 12 er en grafisk API (Application Programming Interface) utviklet av Microsoft for å optimalisere spillgrafikk på Windows-plattformen. Med sin evne til å utnytte maskinvaren mer effektivt, kan DirectX 12 gi bedre ytelse, mer realistisk grafikk og en jevnere spillopplevelse. Utviklere og spillere er alltid spente på å se hvordan grafikkortene deres vil prestere i DirectX 12-miljøet. I en nylig utført test har 17 forskjellige grafikkort blitt evaluert for deres DirectX 12-ytelse. Resultatene gir et innblikk i hvordan hvert kort håndterer de avanserte grafikkfunksjonene som tilbys av DirectX 12. Testen inkluderer både eldre og nyere grafikkortmodeller fra forskjellige produsenter. Resultatene viser at noen av de nyere og mer avanserte grafikkortene leverer imponerende ytelse i DirectX 12-omgivelser. Disse kortene har potensial til å levere høy bildefrekvens, raskere gjengivelsestider og bedre grafikkdetaljer. På den annen side viser testen at eldre grafikkortmodeller kan få begrensninger i ytelsen når de brukes med DirectX 12. Det er viktig å merke seg at DirectX 12-ytelsen til et grafikkort også kan påvirkes av andre faktorer som prosessoren, minnet og driverversonen. Derfor er det viktig å ta hensyn til helhetsytelsen til systemet når man bedømmer grafikkortets evner i DirectX 12-miljøet. Samlet sett gir denne testen et verdifullt perspektiv på hvordan forskjellige grafikkortmodeller håndterer DirectX 12-ytelse. Spillere og utviklere kan bruke denne informasjonen til å ta informerte beslutninger om valg av grafikkort for å oppnå best mulig ytelse i DirectX 12-spill og applikasjoner.