Les om Sonys nye tilgjengelighetskontroller for gaming, utviklet for å gjøre spillopplevelsen mer komfortabel og inkluderende for personer med funksjonsnedsettelser. Kontrolleren kan tilpasses individuelle behov og gir mulighet for å spille liggende. Opplev gleden ved gaming på en ny måte med denne innovative kontrolleren.
Innholdsfortegnelse
Sony gir nå ut en såkalt «access controller», tilgjengelighetskontroller på norsk. Kontrolleren er utviklet for å gi folk med funksjonsnedsettelser muligheten til å spille mer komfortabelt og lenger. Den er designet i samarbeid med tilgjengelighetsorganisasjoner og eksperter, og har som mål å bryte ned barrierene mellom spillere og ikke-spillere.
En kontroller tilpasset individuelle behov
Den nye kontrolleren fra PlayStation er utformet på en ny og innovativ måte for å kunne tilpasses individuelle behov. Spilleren kan selv sette opp knappene på kontrolleren slik at den passer best for dem. Dette gir en større fleksibilitet for personer med ulike funksjonsnedsettelser, og gjør det enklere og mer komfortabelt å spille over lengre tid.
En viktig funksjon på kontrolleren er muligheten til å kunne ligge ned mens man spiller. Dette gjør at spilleren slipper å holde kontrolleren oppe selv, noe som kan være en stor fordel for personer med begrensede bevegelsesmuligheter eller fysiske smerteutfordringer. Ved å tilrettelegge for ulike måter å holde og bruke kontrolleren på, blir spillene mer tilgjengelige for personer med ulike funksjonsnedsettelser.
Positive reaksjoner fra gaming-miljøet
En av de som har uttrykt stor glede over den nye kontrolleren er Elisabeth Sivertsen, kjent som Arevya på Twitch. Sivertsen har selv funksjonsnedsettelser som kan gjøre det smertefullt å bruke en vanlig kontroller over lengre tid. Den nye tilgjengelighetskontrolleren gir henne større muligheter til å tilpasse spillopplevelsen og fortsette å game, selv når hun opplever begrensninger.
Dette initiativet fra PlayStation har fått positiv oppmerksomhet og anerkjennelse fra hele gaming-miljøet. Flere ser dette som et viktig skritt mot å gjøre gaming mer inkluderende, og gir muligheten for en enda bredere gruppe mennesker å delta og nyte spillopplevelsen.
Se også
En utvikling flere aktører følger
Selv om Microsoft allerede i 2018 lanserte sin adaptive kontroller for Xbox, mener Sivertsen at det ikke er for sent for PlayStation å komme med sin tilgjengelighetskontroller. Hun påpeker at utviklingen av slike kontrollere tar tid, og at de forskjellige merkene har ulike tilnærminger og funksjonaliteter. Ved å tilby forskjellige alternativer og tilpasningsmuligheter, kan spillindustrien bedre imøtekomme behovene til ulike spillere.
Sony PlayStation har også hatt dialog med stiftelsen Vi i Norge, som jobber for enkel tilgjengelighet og inkludering. Dette viser selskapets engasjement for å involvere relevante organisasjoner og samarbeide for å skape en mer inkluderende gaming-kultur.
En kontroller for fremtiden
Den nye kontrolleren fra PlayStation viser tydelig at selskapet har en visjon om å gjøre gaming mer inkluderende og tilgjengelig for alle. Ved å utvikle en kontroller som tar hensyn til ulike funksjonsnedsettelser og gir mulighet for individuell tilpasning, åpner de opp for en bredere deltakelse i gaming-verdenen.
Den innovative designen med sensorer for bevegelsesregistrering og muligheten til å koble til ulike tilbehør gir en mer immersiv spillopplevelse. Kontrolleren gir også en større grad av fleksibilitet og komfort, og gjør det mulig for spillere med ulike funksjonsnedsettelser å delta på lik linje med andre.
PlayStation har tatt et viktig steg mot å skape en mer inkluderende gaming-kultur, og det er positivt å se at flere aktører følger etter. Med den nye tilgjengelighetskontrolleren kan enda flere mennesker oppleve gleden ved gaming og delta i et fellesskap som tidligere har vært utilgjengelig for dem.
Hva vil Wiki fortelle oss?
Den nye kontrolleren fra PlayStation har som mål å gjøre gaming mer inkluderende. Med denne kontrolleren ønsker PlayStation å bryte ned barrierene mellom spillere og ikke-spillere, og skape en omvelting i videospillindustrien. Kontrolleren er utviklet med tanke på å være inkluderende og tilgjengelig for alle, uavhengig av fysiske eller kognitive begrensninger.
Kontrolleren er formet som en håndkontroll, og kan også brukes som en tradisjonell kontroller ved å vende den 90 grader. Den er utstyrt med sensorer som registrerer bevegelse i rommet, slik at spillene kan reagere på spillerens bevegelser i virkeligheten. Dette gjør det mulig å bruke kontrolleren som et sverd, en pistol eller et annet redskap i spillet. Kontrolleren har også innebygget høyttaler som forsterker lydeffektene i spillene.
Kontrolleren har en port på undersiden som åpner for tilkobling av ulike typer tilbehør, som for eksempel en liten analog spak med to knapper og en bevegelsessensor. Dette tilbehøret registrerer også bevegelse ved hjelp av gyro, og kan brukes i ulike spill som for eksempel bokse-delen i Wii Sports. Kontrolleren og tilbehøret er utformet for å gi en mer immersiv og tilpasset spillopplevelse.
Den nye kontrolleren fra PlayStation er en del av selskapets satsning på å gjøre gaming mer inkluderende. Ved å tilby en kontroller som er tilgjengelig for alle, uavhengig av fysiske eller kognitive begrensninger, ønsker PlayStation å bidra til å skape en mer inkluderende gaming-kultur. Kontrolleren er designet med tanke på å gi en mer variert og tilpasset spillopplevelse, og åpner opp for nye muligheter og opplevelser for både erfarne spillere og nykommere.